tirsdag 5. mai 2015

Blått som havet, et til jente og et gutt

Fra tid til annen kommer det jentekonfirmanter som overhodet ikke vil ha noe i nærheten av rosa eller lilla. Ikke noe dill eller dall!  Samme hvor mye mamma ønsker det...Jeg må innrømme at som guttemamma føler jeg et lite snev av medlidenhet for disse mammane,  at de søte jentene deres nesten tar fra dem muligheten til å pynte et skikkelig "jentebord" I en rosa drøm av tyll og glitter og hjerter og sommerfugler og rosa pikekyss, ja alt en liten prinsesse kan ønske seg...sukk... MEN; Det gjør de selvsagt ikke, de tar ikke fra noen noe som helst,  disse jentene er ikke små prinsesser lengere, de er flotte ungdommer med egne meninger, som viser hvem de er og hva de vil,  og tør og stå for det. Og de har flotte mammar som lar dem få være seg selv, med sine egene meninger. Og jeg er jo veldig opptatt av at det skal syntes litt på bordet hvem det er sin dag, samtidig som det skal være et  høytidelig festbord. Det første "sjøbordet" er til nettopp en slik nydelig jente. Ikke rosa, ikke hjerter av strass, men alikevel et feminint preg bl.a i form av en sølv/grå blondesøyfe bundet sammen av en sølvkrussedull over serviettene. 












Det andre sjøbordet var til en guttekonfirmant. Det er svært sjeldent at guttene er med når det skal bestilles pynt til konfirmasjonsbordet deres. Denne mamman visste nok hva han ville like,  for sjeldent har jeg forstått så tydelig, på en konfirmant jeg aldri har møtt før, at dette var noe han likte. 










Mye er likt, men mye er også forskjellig på disse to bordene. 
Serviettene: Jeg syntes sølvserviettene under de blå serviettene, sammen med blondebåndet og den lille sølvdetaljen gjorde det mer feminint. På guttebordet syntes jeg serviettringen av hamp som bandt det prislappinspirerte bordkortet fast rundt bommulsservietten, gjorde det røffere.
Blomstene: De hvite rosene gjorde jentebordet mykere, mens hortensiaen på guttebordet er tøffere. 
Lysene er også forskjellige, men der syntes jeg man kan bruke begge typene på begge bordene, det blir mer hvilket man liker best.

Tusen takk for at jeg fikk være med å pynte bordene deres :-)

VÅG Å VÆRE 

Våg å være ærlig 
våg å være fri 
våg å føle det du gjør 
si det du vil si. 
Kanskje de som holder munn 
er reddere enn deg? 
Der hvor alt er gått i lås 
må noen åpne vei. 

Våg å være sårbar 
ingen er av stein. 
Våg å vise hvor du står, 
stå på egne bein. 
Sterk er den som ser seg om 
og velger veien selv. 
Kanskje de som gjør deg vondt 
er svakest likevel? 

Våg å være nykter 
Våg å leve nå. 
Syng, om det er det du vil - 
gråt litt om du må. 
Tiden er for kort til flukt, 
bruk den mens du kan. 
Noen trenger alt du er 
og at du er sann! 
~Hans Olav Mørk~

Ha en fin tirsdagskveld <3

Bente

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar