torsdag 16. april 2015

Lilla inspirasjon.

Lilla er en vanskelig farge å definere. 
Jeg sliter ofte litt når noen sier de ønsker lilla. For det som er lilla for meg, trenger nødvendigvis ikke være den lilla fargen kunden tenker på. Lilla går både mot rødt og mot blått. Er både lys og mørk. Mange ser på lilla som en kald farge, men den kan faktisk også være varm. 
Det kan være vanskelig å fotografere lilla, det har vist noe å gjøre med bølgelengder. 
Under har jeg dekket 2 lyselilla bord, et mot rødt og et mot blått. Jeg har brukt de samme blomstene, som da skifter litt farge alt ettersom hva jeg bruker til. Men, siden det er vanskelig å få frem riktig lillafarge gjennom kamera, kan det være at noen av bildene lyver litt. Håper du alikevel ser forskjell på bordene og lillanyansene :-)
Dette bordet er med litt en varmere lillafarge på lys og servietter. Den lille servietten med sommerfugler har flere lillanyanser i seg, både varme og kalde. 

Blondebånd med sommerfugl detalj. Den lilla sommerfuglen er kald i bunn, med varmere nyanse på glitteret. Servietten går mot det mange kaller purpur. 

Mange bruker linservietter når de dekker festbord. Da kan det være fint med en vakker serviettring hvis man ikke ønsker å brette de. Dekketallerkner fra Lene Bjerre.

Min absolutte favoritt om dagen, Boblen fra Magnor. Her som liten kuvertvase.

Større Boble med varme og kalde lillanyanser på blomstene.







Så det litt "kjøligere" bordet. Lyset gjør at hortensiaen midt på bordet fremstår rødere enn den er i virkeligheten.

Kald lillfarge på den store servietten i bunn, og den samme servietten med sommerfugler som jeg brukte på det andre bordet over, her med lilla fløyelsbånd og strass sommerfugl-detalj.


Kald lilla fresia...

...og Hortensia.


Den aller største Boblen er det gøy å dekorere innvendig. Varme lillatoner her. 


Jeg liker å bruke andre detaljer når jeg pynter bord, slik som her. En søt glassklokke med lilla og hvite operamint. 

Denne hortensiaen var litt mindre rød i virkeligheten, og ser du nøye har den kalde lilla streker midt i hvert kronblad. 

Den samme linservietten som på det andre bordet, og forslag til bordkort, om det er bryllup eller konfirmasjon.





Kanskje fikk du inspirasjon til å pynte ditt eget festbord i en lilla nyanse ;-) 

Hva er forskjellen på lilla, fiolett, indigo og purpur?

Lilla: Lilla brukes om alle blandinger av blått og rødt.
Fiolett: Brukes gjerne om relativt mørke blårøde fargetoner
Indigo: Mørk blåfiolett farge, er det eldste fargestoffet man kjenner til og utvinnes fra blomsten indigofera anil.
Purpur: Brukes også om de blårøde fargenyansene, ofte de med mest rødt. 

Ble du noe klokere?

Ha en strålende aprildag <3

Klem  Bente

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar